- Menurut Oliver (1996) dalam Buku Management Of Educational Change menyatakan bahawa perubahan didapati lebih mengambarkan cirri-ciri pendidikan berbanding kestabilan.
- Perubahan yang berlaku kadang kala mewujudkan ketidakpastian.
- Dalam pendidikan ketidakpastian mesti dielakkan kerana jika berlaku ia akan meruntuhkan masa depan generasi muda.
Jenis Perubahan
- Perubahan ke arah Peningkatan.
- Perubahan Strategik Organisasi.
- Perubahan Reaktif.
- Perubahan Akibat daripada Jangkaan.
Perubahan Adalah Kompleks
Perubahan dikaitkan dengan :
- Evolusi : Perubahan yang menghasilkan kesan yang sedikit dalam tempoh yang panjang dan menyebabkan perubahan yang ketara dalam status quo.
- Revolusi : Perubahan yang pantas yang akan meninggalkan kesan yang membinasakan.
Perubahan itu Multidimensi
Terdapat 6 jenis dimensi yang perlu difahami iaitu:
1. Tujuan Perubahan- Perubahan yang dirancang untuk capai tujuan-tujuan tertentu- Antara tujuan perubahan adalah untuk mengadakan penambahbaikan terhadap sesuatu keadaan atau sistem.
2. Unit Perubahan- Merujuk kepada fokus utama sesuatu perubahan yang dirancang- Terdiri daripada individu, kumpulan/pasukan, jabatan, organisasi, sistem organisasi dan komuniti.
3. Sifat Perubahan- Daft (1998) berpendapat untuk menghasilkan perubahan pada unit kecil yang lebih besar ( peringkat organisasi), perubahan pada peringkat yang lebih kecil ( peringkat individu)- Mengubah seseorang individu mestilah dilakukan dengan usaha mengubah sikap, tingkahlaku atau kedua-duanya sekali.
4. Magnitud Perubahan- Merujuk kepada sejauhmana perubahan yang dirancang akan dilaksanakan.
5. Skop Perubahan- Skop terhadap sejauhmana penambahbaikan atau inovasi dalam perubahan dapat ditentukan dengan menggunakan instrument penilaian.
6. Jangkamasa Perubahan- Terdapat pandangan yang menyatakan bahawa perubahan yang member kesan berkekalan merupakan perubahan yang Berjaya diimplementasikan berbanding perubahan yang member kesan sementara.
Model-Model Perubahan
Terdapat empat jenis model perubahan iaitu:
- Model Penggabungan Roger
- Model Kanter
- Model Rand
- Model Acot
No comments:
Post a Comment